Liturgia słowa: Lb 20, 1-13; Ps 95 (94), 1-2. 6-7c. 7d-9 (R.: por. 7d-8a); Mt 16, 18; Mt 16, 13-23.
(Mt 16, 13-23 – z Biblii Tysiąclecia)
13
Wyznanie Piotra
Pierwsza zapowiedź męki i zmartwychwstania
21 Odtąd zaczął Jezus wskazywać swoim uczniom na to, że musi iść do Jerozolimy i wiele cierpieć od starszych i arcykapłanów, i uczonych w Piśmie; że będzie zabity i trzeciego dnia zmartwychwstanie. 22 A Piotr wziął Go na bok i począł robić Mu wyrzuty: «Panie, niech Cię Bóg broni! Nie przyjdzie to nigdy na Ciebie». 23 Lecz On odwrócił się i rzekł do Piotra: «Zejdź Mi z oczu, szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo myślisz nie na sposób Boży, lecz na ludzki».
Rozważanie:
Dziś w Ewangelii poruszono kilka tematów ciągle aktualnych: prymat Piotra, założenie Kościoła, ustanowienie spowiedzi, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Tematy te szczególnie jasno są omówione w Ewangelii według św. Mateusza. Urywki paralelne zawarte w dziełach Marka i Łukasza (por. Mk 8,27-30; Łk 9,18-21) pomijają pewne informacje: nie mówią nic np. o zmianie imienia Piotra, o przekazaniu kluczy, o założeniu Kościoła. Mateusz daje podstawy teologiczne funkcji Piotra wśród apostołów, a także w pierwotnym Kościele.
Jezus robi krótki wywiad z apostołami na temat: „Za kogo uważają mnie ludzie” (Mt 16,13). Piotr odpowiada w imieniu wszystkich i wyznaje prawdę o osobie Jezusa: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16,16). Wyrażenie „Syn Boga żywego” znajduje się tylko w Ewangelii Mateuszowej. Wyjaśniają one wprost synostwo Boże, do czego też Mateusz zrobił już aluzję przy opisie narodzenia Jezusa, używając tam wyrażenia „Bóg z nami” (por. Mt 1,23). Dla Mateusza, który mówi o kierowniczej funkcji Piotra w Kościele, Piotr musi wyznać nie swoje przekonanie, ale wiarę Kościoła. W zamian za to Jezus podkreśla specjalne wybranie Piotra. Prawda, którą Piotr wyznał, nie była zdobyta przez niego, ale objawiona mu przez samego Boga. To objawienie potwierdza wybór Piotr na Głowę Kościoła przez Jezusa. Natura nowej funkcji apostoła wymaga od niego siły i zdecydowania. Musi być podobny do skały. Dlatego Jezus dokonuje zmiany jego imienia. Chociaż jest wybrany jako pierwszy, to jednak, jak wszyscy inni, musi pozostawać wierny Jezusowi i iść za Nim.
Źródło: ks. Władysław Biedrzycki MSF, „Ewangelia w liturgii i życiu”, Pelplin 2011