Ogniwo o żywotności 1,5 mln km zostało opracowane przez szwedzkie firmy Scania i Northvolt. Po przeprowadzonych testach producenci zakładają, że akumulator może trafić do elektrycznych ciężarówek. Pierwsze prace nad akumulatorem o dużej żywotności ruszyły w 2017 r. Pryzmatyczne ogniwa o pojemności 157 Ah i napięciu nominalnym 3,6 V, zostaną zastosowane w ciężkim transporcie lądowym. Na uwagę zasługuje też niewielki ślad węglowy ogniwa, który wynosi ok. 30 proc. tego, który generują podobne ogniwa przemysłowe. Warto też podkreślić, że firma Northvolt jest obecna również w Polsce. Jedna z inwestycji przedsiębiorstwa powstaje w Gdańsku i dotyczy fabryki systemów bateryjnych i magazynów energii.
Karolina Nowopolska
„Pielgrzym” [14 i 21 maja 2023 R. XXXIV Nr 10 (873)], str. 35
Dwutygodnik „Pielgrzym” w wersji papierowej oraz elektronicznej (PDF) można zakupić w księgarni internetowej Wydawnictwa Bernardinum.