Akumulator auta elektrycznego może posłużyć do awaryjnego zasilania budynku w przypadku przerwy w dostawie prądu. Auta elektryczne mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Podczas gdy jedni doceniają pojazdy elektryczne za brak emisji dwutlenku węgla, drudzy krytykują je za wysokie koszty baterii czy niezadowalający zasięg pojazdu. Jest jednak pewna niepodważalna zaleta elektryków – to funkcja „vehicle to load”, czyli V2L. Funkcja ta pozwala na wykorzystanie akumulatora auta elektrycznego do zasilania innych urządzeń. Samochód elektryczny może być traktowany jako mobilny powerbank. Gdy akumulator pojazdu rozładuje się poniżej pewnego poziomu, wystarczy pojechać autem w miejsce, gdzie istnieje dostęp do energii elektrycznej, naładować akumulator i wrócić do zasilania budynku. Aby funkcja V2L była faktycznie użyteczna, należy zadbać o swoją instalację elektryczną. Funkcja V2L nie jest jeszcze standardem we wszystkich pojazdach, ale możliwe, że w przyszłości ulegnie to zmianie.
Beata Demska
„Pielgrzym” [4 i 11 lutego 2024 R. XXXV Nr 3 (892)], str. 35.
Dwutygodnik „Pielgrzym” w wersji papierowej oraz elektronicznej (PDF) można zakupić w księgarni internetowej Wydawnictwa Bernardinum.