Turbulencje to burzliwe ruchy mas powietrza. Podczas turbulencji samolot zaczyna drgać, lekko
opadać lub trząść się – nie należy się jednak obawiać tych zjawisk, gdyż w znacznej większości przypadków nie stanowią one żadnego zagrożenia. Samolot wchodzi wówczas w kontakt z nieco chaotycznymi wirami powietrza. Te wiry to na przykład spotkanie ciepłych i zimnych strumieni powietrza, burze czy przelot nad górami. Spotkanie samolotu z tymi wirami powoduje nagłe zmiany wysokości lub pochylenia maszyny. Choć może się wydawać, że samolot właśnie spada setki metrów w dół, w rzeczywistości mowa tutaj o różnicy do 6 metrów na wysokościomierzu. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet w Reading wykazało, że po
2050 roku liczba silnych turbulencji drastycznie wzrośnie w związku ze zmianami klimatycznymi. Wyższe temperatury spowodują niestabilność na dużych wysokościach.
Karolina Nowopolska
„Pielgrzym” [19 i 26 marca 2023 R. XXXIV Nr 6 (869)], str. 35
Dwutygodnik „Pielgrzym” w wersji papierowej oraz elektronicznej (PDF) można zakupić w księgarni internetowej Wydawnictwa Bernardinum.