Liturgia słowa: Ez 18, 21-28; Ps 130 (129), 1b-2. 3-4. 5-7a. 7b-8 (R.: por. 3); Ez 18, 31ac; Mt 5, 20-26.
(Mt 5, 20-26– z Biblii Tysiąclecia)
20 Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.
Piąte przykazanie
21 Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie zabijaj!; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. 22 A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: Raka, podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł: “Bezbożniku”, podlega karze piekła ognistego. 23 Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, 24 zostaw tam dar swój przez ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim! Potem przyjdź i dar swój ofiaruj! 25 Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko, dopóki jesteś z nim w drodze, by cię przeciwnik nie podał sędziemu, a sędzia dozorcy, i aby nie wtrącono cię do więzienia. 26 Zaprawdę, powiadam ci: nie wyjdziesz stamtąd, aż zwrócisz ostatni grosz.
Rozważanie:
Dzisiejsza Ewangelia to druga część Kazania na górze (zob. Mt 5,1 – 7,29). Są w niej ukazane przeciwieństwa między ideałem świętości uczonych, opartym na literalnym odczytaniu i zrozumieniu Pisma a nauczaniem Jezusa, które jest bardzo radykalne i wymagające. Kazanie na górze zawiera sześć antytez, w których nauce Starego Testamentu wyrażonej słowem „słyszeliście” jest przeciwstawione nauczanie Jezusa wyrażone sformułowaniem „a Ja wam powiadam”.
Pierwsza antyteza dotyczy zakazu zabójstwa. Uczniowie Jezusa, czyli chrześcijanie, nie mogą zadowolić się jedynie unikaniem zabójstwa, ale muszą też hamować gniew i obelgi, które do niego prowadzą. Trzy trybunały lub miejsca sądu wspomniane w Ewangelii (sąd w tym kontekście oznacza: trybunał miejscowy; Wysoka Rada, piekło ogniste) są powiązane z instytucjami zajmującymi się zabójstwem. Jest jednak o nich mowa w odniesieniu do gniewu, który powinien być rozważany tak samo jak zabójstwo. Są dane dwa wyjaśnienia. Pierwsze sugeruje, że pojednanie może nawet mieć pierwszeństwo nad uczestniczeniem w nabożeństwie w świątyni, a drugie ostrzega przed przeciąganiem kłótni aż do sądu. Gniew niesie ze sobą niezgodę. Należy więc go kontrolować i starać się pojednać z bliźnim.
Źródło: ks. Władysław Biedrzycki MSF, „Ewangelia w liturgii i życiu”, Pelplin 2011