W przestrzeni publicznej coraz częściej można usłyszeć o osobach, które deklarują brak identyfikacji z własną płcią i domagają się zwracania się do nich imionami i zaimkami charakterystycznymi dla płci przeciwnej bądź „neutralnymi płciowo”. Takie postulaty bywają kierowane wobec nauczycieli, którzy pracują z młodymi ludźmi dotkniętymi problemem braku akceptacji własnej płci. Z tego powodu, Instytut Ordo Iuris przygotował poradnik dotyczący praw i obowiązków nauczycieli oraz dyrektorów szkół, którzy spotykają się z podobnymi żądaniami. Publikacja została dziś zaprezentowana podczas konferencji prasowej pod hasłem: „Genderowe spory o zaimki w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli”.
W publikacji przygotowanej przez Ordo Iuris wskazano, że nauczyciele mają prawo używać zaimków i imienia, jakie wynikają z danych metrykalnych ucznia, zaś dyrektorzy szkół nie mogą wydawać w tym zakresie odmiennych poleceń. Z poradnika może skorzystać każdy, od kogo wymaga się zwracania się w sposób niezgodny z płcią danej osoby.
Pełna treść poradnika znajduje się pod adresem: https://ordoiuris.pl/
Poradnik został zaprezentowany podczas konferencji prasowej. Wydarzenie otworzył adw. Jerzy Kwaśniewski. – W lutym tego roku Instytut Ordo Iuris podpisał w Heritage Foundation w Waszyngtonie światową deklarację koalicji przeciwko ideologii gender. Wśród pierwszych punktów tej deklaracji była przemoc genderowa w szkole. Stąd nasza odpowiedź wpisuje się w światową reakcję dotyczącą genderowego nacisku na tożsamość płciową dzieci, którą dostrzegamy już w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Skandynawii – zaznaczył prezes Ordo Iuris.
Radca prawny Marek Puzio, autor poradnika, podkreślił, że publikacja odpowiada na realne problemy, jakie mają miejsce w polskich szkołach. – Poradnik jest odpowiedzią na sytuacje, które mają miejsce w niektórych polskich szkołach, kiedy to uczniowie żądają od nauczycieli, aby zwracali się do nich z użyciem zaimków oraz imion właściwych dla płci przeciwnej. Naszym celem jest oddanie w ręce nauczycieli praktycznego narzędzia, które da im większe poczucie bezpieczeństwa oraz dostarczy argumentów w sytuacji, w której zmierzą się z presją na nich wywieraną – wskazał starszy analityk Ordo Iuris.
Podczas konferencji głos zabrała również Grażyna Lubszczyk ze Stowarzyszenia Nauczyciele dla Wolności. Podkreśliła ona, że temat ten jest niezwykle istotny z punktu widzenia nauczycieli. – To zjawisko nas zaskakuje, jest niecodzienne i nauczyciele są bezradni, dlatego z ogromną radością przyjęliśmy informację o powstaniu tego poradnika. Chciałabym podziękować w imieniu nauczycieli za tą pomoc. Jesteśmy przekonani, że jest to temat wymagający ogromnej rzetelności i ostrożności – zauważyła Grażyna Lubszczyk.
O kwestiach psychologicznych związanych z tzw. tranzycją nieletnich mówiła Agnieszka Marianowicz-Szczygieł z Instytutu Ona i On. Wskazała ona na poszerzający się trend walki z tym zjawiskiem. – Ponad 40 stanów USA wprowadziło pewne restrykcje prawne zakazujące, w mniejszym lub większym stopniu, tranzycji osób nieletnich. W kilkunastu krajach na świecie, w tym w wielu krajach europejskich, podjęto również takie kroki, czy to na poziomie prawnym czy to na poziomie narodowej służby zdrowia lub w obrębie liczących się, wiodących towarzystw naukowych – zaznaczyła psycholog
Instytut Ordo Iuris przygotował również projekt ustawy mający na celu wprowadzenie zakazu przeprowadzania tzw. zmiany płci u osób nieletnich.
Źródło: https://www.ekai.pl/genderowe-spory-o-zaimki-w-polskiej-szkole-poradnik-ordo-iuris-dla-nauczycieli/
Fot. Mercedes Mehling / Unsplash