Kolorowa różnorodność z naszych ogrodów cieszy zarówno oko, jak i duszę, a świeżo zebrany agrest i porzeczki smakują jak nigdy – wszystkie te skarby natury są dobrodziejstwem dla naszego zdrowia.


Ogrodowe owoce są źródłem witamin i minerałów, a w upalne dni wspaniale nawadniają nasz organizm i chronią przed odwodnieniem, stanowią wręcz podstawę posiłków letniego jadłospisu. Sięgamy bowiem po nie, przygotowując poranną owsiankę, miksując kolorowy koktajl czy komponując obiadową sałatkę. Zawierają naturalną słodycz i dlatego mogą być konkurencją dla najbardziej wyszukanych deserów. Wybierajmy dojrzałe owoce, lekko miękkie, o wyrazistym kolorze i koniecznie spożywajmy je ze skórką, bowiem tam znajduje się to, czego organizm najbardziej potrzebuje – chociażby błonnik, który oczyszcza jelita, usuwa toksyny, poprawia perystaltykę i ułatwia trawienie. Poza tym owoce poprawiają humor i wpływają na nasze dobre samopoczucie, a to wszystko dzięki naturalnej fruktozie, która stanowi zarówno energię dla pracujących mięśni, jak i paliwo dla naszego mózgu, a zatem świeże, pachnące ogrodowe owoce są dobrodziejstwem dla naszego zdrowia. Bowiem nie od dziś wiadomo, jak wiele wartościowych składników odżywczych znajdziemy w zapomnianym nieco agreście. Zarówno bogactwo magnezu, fosforu, wapnia, żelaza, jak i cennych witamin: A, B1, B6, C, E, K, PP, które dbają o wygląd naszej skóry, poprawiają jej strukturę i koloryt, a także hamują procesy starzenia, wzmacniają naczynka krwionośne i serce. Dlatego właśnie owoce agrestu należą do najzdrowszych na świecie! Są również zalecane w dietach niskokalorycznych, ponieważ w 100 g owocu mieści się jedynie 40 kcal, a można wyczarować z nich wiele pysznych przysmaków: wakacyjna sałatka składająca się z listków szpinaku, sparzonej czerwonej kapusty, jeżyn, agrestu i sosu z oliwy, czosnku, octu jabłkowego, pieprzu cytrynowego i miodu. Furorę robi pizza o spodzie pełnoziarnistym z nadzieniem: cebula czerwona, żółte pomidory, agrest, ser kozi i ziarna słonecznika, zachwyca deser jogurtowy z karmelizowanym agrestem i orzechami, a także samodzielnie przygotowany dżem z agrestu z żywicznie pachnącym rozmarynem.

Pyszna sałatka z agrestem

Składniki:
150 g agrestu, 60 g białej porzeczki, czerwone porzeczki do dekoracji, łyżka octu balsamicznego, łyżeczka miodu, sok z limonki, długi ogórek lub 4 gruntowe, 1 łyżeczka skórki otartej z limonki, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, 2–3 gałązki selera naciowego, pieprz, sól himalajska.

Przygotowanie salsy z agrestu:
W rondelku rozgrzewamy miód z octem balsamicznym, doprowadzamy do wrzenia, dodajemy agrest i kilka minut krystalizujemy, zdejmujemy z palnika i doprawiamy do smaku solą i pieprzem, dodajemy natkę, sok i skórkę z limonki. Seler kroimy w cienkie plas­terki, ogórka kroimy wzdłuż w cienkie długie „jęzory”, posypujemy solą, odstawiamy na 10 minut, następnie odlewamy nadmiar wody. Ogórki układamy na talerzu, dodajemy seler na­ciowy, polewamy salsą z agrestu i dekorujemy porzeczką.

Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy






„Pielgrzym” 2017, nr 18 (724), s. 36

Kolorowa różnorodność z naszych ogrodów cieszy zarówno oko, jak i duszę, a świeżo zebrany agrest i porzeczki smakują jak nigdy – wszystkie te skarby natury są dobrodziejstwem dla naszego zdrowia.