Zespoły parlamentarne przeciwne wprowadzaniu przedmiotu „edukacja zdrowotna”

Zdecydowany sprzeciw wobec likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” oraz wobec wprowadzaniu na jego miejsce przedmiotu „edukacja zdrowotna” wyrażają Parlamentarny Zespół na rzecz Życia i Rodziny oraz Parlamentarny Zespół ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków. Zespoły obradowały nt. projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego likwidacji nieobowiązkowego przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia w to miejsce obowiązkowej „Edukacji zdrowotnej”. W obradach, które odbyły się 18 grudnia br. uczestniczyli również przedstawiciele organizacji pozarządowych w tym Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia.

REKLAMA

Publikujemy treść Stanowiska zespołów parlamentarnych:

Stanowisko Parlamentarnego Zespołu na rzecz Życia i Rodziny
oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków

W wyniku obrad w dniu 18 grudnia 2024 roku nt. projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotyczącego likwidacji nieobowiązkowego przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia w to miejsce obowiązkowej „Edukacji zdrowotnej”, parlamentarne zespoły przyjęły następujące stanowisko:

Zamiar usunięcia ze szkół przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” jest bezzasadny. W uzasadnieniu rozporządzenia nie podano żadnych przyczyn jego eliminacji. Jest to tym bardziej niezrozumiale, że prowadzone badania naukowe pozytywnie oceniały jego podstawę programową oraz wpływ na postawy uczniów. Uważamy, że nowy projekt MEN oznacza depriorytetyzację roli rodziny w państwie i społeczeństwie, co jest sprzeczne z art. 18, art. 71 oraz art. 72 Konstytucji RP, która stanowi, że rodzina jest fundamentem dobrze funkcjonującego i służącego obywatelom państwa.

Wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”, który jest obecny w polskich szkołach od 25 lat i realizowany za zgodą rodziców. Posiada dobrze przygotowaną kadrę nauczycieli, wypracowaną metodologię i podręczniki. Cieszy się też społeczną akceptacją.

1. Analizowany projekt rozporządzenia MEN, wprowadzający w miejsce „Wychowania do życia w rodzinie” przedmiot „Edukacja zdrowotna”, kładzie nacisk na wyizolowanie ucznia z jego naturalnego, rodzinnego środowiska, co jest głęboko sprzeczne z jego dobrem i destrukcyjne dla społeczeństwa. Zajęcia te mają być obowiązkowe bez uwzględniania woli rodziców, co narusza art. 48 Konstytucji RP. Wyrażamy też niepokój odnośnie podstawy programowej planowanego przedmiotu „Edukacja zdrowotna” z uwagi na kontrowersyjne treści w zakresie wychowania seksualnego
w dziale „Zdrowie seksualne”..

2. Podkreślamy, że nieuzasadnione usuwanie „Wychowania do  życia w rodzinie”
i wprowadzanie w jego miejsce nowego, kontrowersyjnego przedmiotu „Edukacja zdrowotna”, który już dzisiaj budzi sprzeciw wielu rodziców i nauczycieli, uderza w tak potrzebną współpracę rodziców ze szkołą, prowadzi do konfliktów, a w efekcie do negatywnych konsekwencji dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

W związku z powyższym wnosimy o odrzucenie opiniowanego projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Jednocześnie opowiadamy się za uzupełnieniem przedmiotów: biologii, wychowania do życia w rodzinie czy wychowania fizycznego i in. o zasadne elementy edukacji zdrowotnej, których wcześniej nie uwzględniono w programach tych przedmiotów.

Roman Fritz

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków

Piotr Uściński

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu na rzecz Życia i Rodziny

Warszawa, 18 grudnia 2024 r.

Źródło: https://www.ekai.pl/zespoly-parlamentarne-przeciwne-wprowadzaniu-przedmiotu-edukacja-zdrowotna/
Fot. Jakub Kaminski/East News

Udostępnij ten artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *