Podobno jemy oczami. Okazuje się jednak, że nie tylko wzrok stanowi źródło odczuć. Neurolodzy z Kalifornii przeprowadzili badania, które wskazują, jak nasza psychika steruje przekonaniami dotyczącymi smaku wina czy czekolady. Okazuje się, że cena obu produktów znacząco wpływa na to, jak klienci postrzegają ich smak. Okazuje się, że im jest ona wyższa, tym konsumenci określają smak produktu jako lepszy. I tak uczestnicy eksperymentu jednoznacznie określili jako lepszy smak wina droższego. Z kolei psycholodzy z Oksfordu odkryli zależność między wagą łyżeczki, którą jemy jogurt, a jego smakiem. Im jest ona lżejsza, tym jogurt wydaje się gęstszy i lepszy, to znaczy jego cena w naszym odczuciu jest wyższa. Naukowcy tłumaczą ten fenomen tym, że w myślach „dowartościowywujemy” jedzenie, kiedy waga sztućców, którymi się posługujemy, odpowiada naszym oczekiwaniom.
Z kolei kolor naczynia może znacząco zmienić nasze odczucia związane ze smakiem np. kawy. Okazuje się, że za najbardziej gorzką kawę uważamy tę serwowaną w białych lub przezroczystych naczyniach. Dzieje się tak dlatego, że kolory te najbardziej podkreślają ciemny kolor kawy, której smak jest kojarzony przez mózg z goryczą. Co ciekawe, najlepiej smakuje kawa podana w niebieskiej filiżance, gdyż ten kolor sygnalizuje słodycz.
Justyna Zamojska
„Pielgrzym” 2016, nr 14 (694), s. 36