W kieszeni handlowców

REKLAMA

Sklepowe witryny przyciągają jak magnes i to nie tylko w czasie tak zwanych promocji oraz wyprzedaży. Tak naprawdę okazja jest zawsze. Trzeba ją tylko umiejętnie sprzedać. Dlaczego w sklepie tracimy głowę i zachowujemy się irracjonalnie, wkładając do koszyka zupełnie niepotrzebne nam produkty? Dlaczego z wypiekami na twarzy łapiemy kolejne rzeczy z karteczką „przecena”, ciesząc się jak myśliwy z upolowanej zwierzyny?

 

Od przeszło dwudziestu lat systematycznie prowadzone są badania dotyczące wywierania wpływu na ludzi. Doskonale opisał to w swojej bestsellerowej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” znakomity psycholog społeczny, prof. Robert Cialdini. Wiedza o tym, jak nas zmusić do robienia czegoś, na co nie mamy ochoty, a nawet nie pomyślelibyśmy, że chcemy to zrobić, i jak wzbudzić w nas te potrzeby, jest doprowadzona do perfekcji. – Oddziałuje się na nas zarówno na poziomie świadomym, jak i nieświadomym. Im bardziej rozumiemy te mechanizmy, tym większa istnieje szansa, że się im oprzemy. Aczkolwiek niektóre z nich są tak perfidne, że nawet jeśli je znamy, to i tak będziemy na nie reagować – mówi psycholog dr Elżbieta Zubrzycka.

Sprzedawcy doskonale znają nasze czułe punkty i bez skrupułów je wykorzystują. (…)

 

Udostępnij ten artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *