Wyśpiewane w nim treści znajdujemy w Ewangelii Męki i Śmierci Pana.
Gorzkie Żale rozpoczynają się Pobudką. Następnie dzielą się na trzy części, a każda z nich rozpoczyna się od Intencji. W niej podany jest zakres wydarzeń, jaki będzie przedmiotem rozważań. W pierwszej części wyśpiewuje się: „co Pan Jezus wycierpiał od modlitwy w Ogrójcu aż do niesłusznego przed sądem oskarżenia”. Odpowiada to opisowi Męki zawartemu w czterech Ewangeliach, a dokładnie w: Mt 26,36–75; Mk 14,32–72; Łk 22,39–71; J 18,1–27. W drugiej części wierni przywołują wydarzenia „od niesłusznego przed sądem oskarżenia aż do okrutnego cierniem ukoronowania”, które możemy znaleźć w następujących opisach ewangelicznych: Mt 27,11–31; Mk 15,1–20a; Łk 23,1–25; J 18,28–19,16a. Trzecia część zawiera opis tego, co się stało „od chwili ukoronowania aż do ciężkiego skonania na krzyżu”, co odpowiada opisom zamieszczonym w: Mt 27,22–61; Mk 15, 20b–47; Łk 23,26–56; J 19,16b–41. Można powiedzieć, że Gorzkie Żale są zapisem wydarzeń Męki i Śmierci Pana umieszczonych w czterech Ewangeliach. Mają poetycki charakter i – jako że powstały w XVIII wieku – nie brak w nich elementów archaicznych. W zakończeniu każdej części pojawia się Rozmowa duszy z Matką Bolesną. Autor nabożeństwa sugeruje w ten sposób, że Maryja przebywała cały czas w pobliżu swego cierpiącego Syna. W Ewangelii jednak wzmiankuje się jedynie Jej obecność przy krzyżu wkrótce przed Jego śmiercią (i pisze o tym tylko św. Jan w 19,25–27).
„Pielgrzym” [3 i 10 marca 2024 R. XXXV Nr 5 (894)], str. 7.
Dwutygodnik „Pielgrzym” w wersji papierowej oraz elektronicznej (PDF) można zakupić w księgarni internetowej Wydawnictwa Bernardinum.