Wiara bez… – Zofia Pomirska

Przed świętami wielkanocnymi przeczytałam przepis na sernik bez sera, a w telewizji usłyszałam o modzie na wesela bez pary młodej. Wydawało mi się kiedyś, że pojawianie się tzw. ersatzu, czyli czegoś, co udaje coś innego, towarzyszy czasom wojny czy kryzysu gospodarczego (moje pokolenie pamięta wyroby czekoladopodobne z lat 80., pokolenie wojenne choćby kawę z żołędzi). Okazało się, że głęboko się myliłam.

REKLAMA



Coraz częściej można spotkać produkty „bez”: kawę bezkofeinową, mleko bez laktozy, ciasto bez cukru, jogurt bez tłuszczu itp.
Dobrze, gdy jako konsumenci jesteśmy świadomi swoich wyborów zakupowych. Gorzej, gdy manipuluje się nami, pozbawiając nas czytelnej informacji o produktach, które kuszą na promocjach ceną czy ładnym opakowaniem lub takich, których nigdy byśmy nie podejrzewali o zmianę składu. Pierwszy z brzegu przykład: chrzan, taki tarty w słoiczkach. Okazuje się, że oprócz korzenia chrzanu zawiera również rzepę. A także, nie wiedzieć czemu, olej. Cukier waniliowy to naprawdę cukier wanilinowy, a to, co jest sprzedawane jako sola, to w rzeczywistości często zupełnie inna ryba.
Oglądanie filmów dokumentalnych poświęconych przetworzonej żywności wywołuje emocje podobne do tych, jakie przeżywamy przy horrorach. Po jednym takim seansie moja córka, wielbicielka kotlecików drobiowych, powiedziała, że nigdy nie zje gotowych nuggetsów, ja z kolei straciłam ochotę na mrożone filety rybne.
Wydaje mi się, że czasem nasza wiara przypomina takie namiastki wartościowych produktów. Myślimy: Dekalog jest okej, ale bez… (wstawić właściwe). Wiedza religijna stanowi konglomerat różnych przetworzonych opinii i zasłyszanych pogłosek, a praktyki religijne traktowane są magicznie, bez prawdziwej relacji z osobowym Bogiem. A przecież istotą chrześcijaństwa jest bycie na sto procent, nie żadne „bez”, nie żaden „ersatz”.

Zofia Pomirska



„Pielgrzym” 2017, nr 10 (716), s. 32

Udostępnij ten artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *