Będzie to pierwszy na świecie tunel dla dużych statków. Ma on łączyć Morze Norweskie i Morze Północne i przechodzić przez Półwysep Stadlandet. Budowa Stad Ship Tunnel ma rozpocząć się w 2018 roku. Tunel będzie miał 37 m wysokości, 26,5 m szerokości i 1,7 km długości. Jego koszt szacuje się na około 270 mln dolarów. W celu wydrążenia tunelu w półwyspie trzeba będzie usunąć ok. 7,5 mln ton skał. Budowa projektu zakończy się w 2022 roku. Wodny tunel stanie się nowym skrótem dla statków ważących do 17 600 ton.
Obecnie przemieszczanie się po półwyspie może być długotrwałe i zdradzieckie z powodu licznych burz występujących każdego roku (od 45 do 106). Wodny tunel będzie bezpiecznym skrótem niezależnym od warunków pogodowych pozwalającym na duże oszczędności czasu.
aw
„Pielgrzym” 2017, nr 9 (715), s. 35