Życie jak w reklamie

Kultura konsumpcji promuje zasadę „im więcej, tym lepiej”, „im szybciej, tym lepiej”. Kultura materializmu z kolei wzmacnia przekonanie, że bogactwo, sława i atrakcyjny wygląd są drogą do szczęścia. Nośnikiem kultury konsumpcji i materializmu jest reklama. Jak wpływa ona na postrzeganie świata przez dzieci? Z psycholog prof. Anną Marią Zawadzką rozmawia Iwona Demska.

REKLAMA

– Czy reklama sama w sobie jest czymś złym?

– Reklama jest wszystkim tym, co skłania nas, w sposób mniej lub bardziej uświadomiony, do zakupu produktów, usług czy idei. W przypadku rynku i różnych działań przedsiębiorstw ma ona na celu przekonanie do nabycia produktu danego producenta. I jeśli ta reklama pomaga w wyborze spośród całej masy rzeczy, którymi jesteśmy zalewani, to taka podpowiedź jest jak najbardziej dobra. Oczywiście pod warunkiem, że jest przygotowana w sposób rzetelny. Dzisiaj reklama to też programy rozrywkowe, muzyczne, seriale, gry, bajki. Wszędzie tam promuje się produkty i tworzy się nowe potrzeby konsumenckie. W naszej książce „Tajemnice reklamy. O tym, jak reklama wpływa na dzieci i młodzież” chciałyśmy zwrócić uwagę na to, że reklama często jest rozumiana jako nośnik kultury konsumpcji i materializmu. Dlaczego tak można na nią spojrzeć? (…)

Udostępnij ten artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *