Niesamowicie aromatyczne, soczyste, przyciągające wzrok, zachwycające kolorystyką, cudne organoleptycznie i bardzo plastyczne w codziennej kuchni, możemy je dowolnie przygotowywać: w postaci surowej, karmelizowane, duszone, pieczone, zaprawiane, kiszone…


Zarówno na słodko, ostro, w kwaśnej zaprawie, serwowane do mięs, sałatek, deserów, wypieków, kompotów, konfitur... Nie wyobrażamy sobie pieczonej faszerowanej kaczki czy gęsi bez obecności gruszki, idealnie komponuje się również z serami i orzechami w przeróżnych sałatkach, a także w kompotach.

Pierwsze odmiany gruszy rosły w Persji, poprzez Armenię i Azję Mniejszą trafiły do Grecji, następnie do Rzymu i Paryża na wytrawne stoły, a z czasem przywędrowały również do Polski. Owoce te w zależności od odmiany są bardzo aromatyczne, soczyste, słodkie, a także kwaśne, twarde i cierpkie. Najpopularniejszą odmianą jest Klapsa, ma soczysty i miękki miąższ, bardzo znana jest również odmiana Konferencja, a także Triumf Packhama. Najsmaczniejsze są oczywiście spożywane na surowo, ale doskonale nadają się też do deserów, kompotów, sałatek. Jednak typowo deserowymi odmianami są Carola i Concorde, wspaniale komponujące się jako dodatek do lodów, syropów, nalewek, sosów. Na przetwory, konfitury czy pikle nadaje się odmiana Lukasówka, która wyróżnia się lekko winnym smakiem, lub Komisówka – soczysta, pachnąca, miękka. Do zamarynowania w zalewie octowej najlepsza jest słodko-kwaśna Paryżanka, a do suszenia – Bonkreta Williamsa. Właściwości odżywcze gruszek są nie do przecenienia, zawierają mnóstwo witamin: A, C, B6, E, K, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy, a także minerały, takie jak: wapń, żelazo, bor, jod, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, molibden. W starożytności, by przeciwdziałać przeziębieniom, gorączce, silnemu kaszlowi, przygotowywano napary z gruszek. Z kolei pieczone owoce stosowano w dolegliwościach trawiennych, a smażone w celu zwiększenia odporności.


COŚ NA ZĄB:

Sałatka z gruszek, szpinaku, sera koziego i orzechów włoskich (4 porcje): 300 g szpinaku myjemy, suszymy i układamy na półmisku, 2 gruszki odmiany Konferencja kroimy w cienkie plastry, ser kozi (100 g) kroimy w kostkę i układamy na listkach szpinaku i kawałkach gruszki, orzechy włoskie (100 g) prażymy na suchej patelni i rozdrabniamy, posypujemy sałatkę. Sos: łyżka miodu, 2 łyżki oliwy, łyżka soku z cytryny, obrana i drobno posiekana mała cebula czerwona, produkty starannie rozetrzeć i wymieszać, skropić sałatkę.

Gruszka nadziewana wątróbką drobiową (4 porcje): 10 kurzych wątróbek, cebula, 2 jajka, łyżka bułki tartej, ząbek czosnku, 4 gruszki (najlepiej odmiana Lukasówka), łyżka miodu. Przygotowanie: cebulę siekamy i szklimy na łyżeczce masła, dodajemy pokrojone wątróbki, smażymy. Zdejmujemy z ognia, dodajemy żółtka, doprawiamy solą i pieprzem i dokładnie mieszamy, ponownie podgrzewamy, białka ubijamy, dodajemy do wątróbek, posypujemy bułką tartą i mieszamy. Czosnek obieramy i siekamy, rozcieramy ze szczyptą soli, natomiast gruszki pozbawiamy górnej części z ogonkiem, delikatnie staramy się wydrążyć miąższ, aby nie uszkodzić gruszki, łączymy go z wątróbkami, nacieramy wnętrza owoców czosnkiem, napełniamy wątróbkami, smarujemy miodem, przykrywamy odciętymi wierzchami i umieszczamy w niewielkim naczyniu żaroodpornym i w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni pieczemy przez około 25 minut. Gruszki pysznie smakują podane na ciepłej modrej kapuście.

Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy


„Pielgrzym” 2017, nr 24 (730), s. 36

Niesamowicie aromatyczne, soczyste, przyciągające wzrok, zachwycające kolorystyką, cudne organoleptycznie i bardzo plastyczne w codziennej kuchni, możemy je dowolnie przygotowywać: w postaci surowej, karmelizowane, duszone, pieczone, zaprawiane, kiszone…