Kultura konsumpcji promuje zasadę „im więcej, tym lepiej”, „im szybciej, tym lepiej”. Kultura materializmu z kolei wzmacnia przekonanie, że bogactwo, sława i atrakcyjny wygląd są drogą do szczęścia. Nośnikiem kultury konsumpcji i materializmu jest reklama. Jak wpływa ona na postrzeganie świata przez dzieci? Z psycholog prof. Anną Marią Zawadzką rozmawia Iwona Demska.

– Czy reklama sama w sobie jest czymś złym?

– Reklama jest wszystkim tym, co skłania nas, w sposób mniej lub bardziej uświadomiony, do zakupu produktów, usług czy idei. W przypadku rynku i różnych działań przedsiębiorstw ma ona na celu przekonanie do nabycia produktu danego producenta. I jeśli ta reklama pomaga w wyborze spośród całej masy rzeczy, którymi jesteśmy zalewani, to taka podpowiedź jest jak najbardziej dobra. Oczywiście pod warunkiem, że jest przygotowana w sposób rzetelny. Dzisiaj reklama to też programy rozrywkowe, muzyczne, seriale, gry, bajki. Wszędzie tam promuje się produkty i tworzy się nowe potrzeby konsumenckie. W naszej książce „Tajemnice reklamy. O tym, jak reklama wpływa na dzieci i młodzież” chciałyśmy zwrócić uwagę na to, że reklama często jest rozumiana jako nośnik kultury konsumpcji i materializmu. Dlaczego tak można na nią spojrzeć? (…)

Temat do rozmowy

Najważniejsze jest spotkanie

O nowych wyzwaniach stojących przed byłym biskupem pomocniczym diecezji pelplińskiej – Wiesławem Śmiglem, od niedawana nominatem diecezji toruńskiej, rozmawia ks. Wojciech Węckowski.

Pielgrzym TV

Święcenia kapłańskie w Pelplinie

me>

Wywiad

Miłość całodobowo

Mówią o niej – siostra zakonna z pazurem. Jest odważna, nieustraszona i waleczna. Dokonuje rzeczy wspaniałych, godnych podziwu. Pełna pasji i miłości do bliźniego.